Aandeel on-pack keurmerken van de totale voedselomzet
Keurmerken en de daaraan gekoppelde duurzaamheidseisen zijn een manier voor producenten en supermarkten om de duurzaamheid van producten te vergroten en om duurzame producten te onderscheiden. Door een keurmerk op een product kan de consument een bewustere keuze maken. De mate waarin bepaalde supermarkten meer of minder producten met een bepaald keurmerk verkopen hangt af van de strategie van de supermarkten. Voor sommige duurzaamheidsaspecten kunnen producenten en supermarkten kiezen voor verschillende keurmerken. Sommige keurmerken richten zich op bepaalde specifieke duurzaamheidsaspecten bij bepaalde productgroepen, zoals vis of vlees en zuivel.
Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal(externe link) zijn beoordeeld en moeten voldoen aan criteria van onafhankelijkheid en controleerbaarheid. Vaak zijn topkeurmerken ook zichtbaar op de verpakking, maar niet altijd. In dit dashboard wordt gefocust op de producten waarbij het keurmerk wel zichtbaar is op de verpakking om de keuze van de consument makkelijker te maken.
In 2022 had 18% van de totale voedselomzet van alle supermarkten in Nederland gezamenlijk een on-pack (op product zichtbaar) (top)keurmerk (inclusief Beter Leven 1 ster en Vrije uitloop eieren), in 2021 was dit percentage 19%. Het aandeel van biologische producten ten opzichte van de totale voedselomzet in 2022 was 3% voor alle supermarkten in Nederland gezamenlijk.
Bron: Monitor Duurzaam Voedsel 2022(externe link).