Albert Heijn

Laatste update: 31 januari 2024

Overzicht cijfers en trends op het gebied van milieu en voedsel van Albert Heijn

Biodiversiteit en ecosystemen

Albert Heijn heeft zich ten doel gesteld om ontbossing voor soja uit te bannen. Alle hoge risico (Zuid-Amerika) soja in de toeleverketens moeten gecertificeerd zijn. Vanaf 2025 moet alle soja die gebruikt wordt in producten van Albert Heijn (ook in veevoer voor vleesproducten) ontbossingsvrij zijn met een cut-off date 1 januari 2020 (Questionmark, 2023 & Albert Heijn). Dat betekent dat er vanaf 2025 geen soja meer wordt gebruikt waarvoor er na 1 januari 2020 nog bos is gekapt. 100% van soja die verbruikt wordt in veevoer in de vleesketen voor Albert Heijn is ontbossingsvrij. Ten aanzien van palmolie heeft Albert Heijn stappen gemaakt door palmolie in huismerk grotendeels te certificeren. Albert Heijn is ook lid van RSPO en andere actie-georiënteerde platforms voor verduurzaming van palmolie. Albert Heijn heeft beleid voor ontbossingsvrije palmolie en stelt eisen van traceerbaarheid ten aanzien van zijn leveranciers.


Eiwittransitie

Van de verkoop van eiwitrijke producten was bij Albert Heijn 44% plantaardig in 2023. Albert Heijn heeft de doelstelling om dit tot een percentage van 60% te laten stijgen in 2030. De aanbiedingen van eiwitrijke producten in folders bij Albert Heijn in 2022 waren vaak aanbiedingen voor producten met een hoge en midden-hoge impact op het milieu (rood vlees, wit vlees, vis en kaas, samen 77%), en minder vaak voor lage impactproducten (noten, bonen en eierenproducten, 22%) (meting 10 april – 10 juni 2023). Van het aanbod kant-en-klaar maaltijden van Albert Heijn was 9% plantaardig. Van ongeveer 18% van de vleesproducten bij Albert Heijn was de portiegrootte 80 gram of lager (Questionmark, 2023).


Hulpbronnen en circulaire economie

Voedselverspilling voor Albert Heijn was 1,26% in 2022.


Keurmerken

Albert Heijn biedt een groot aandeel van voedselproducten met het eigen bedrijfslogo Beter Voor Natuur & Boer (10,3% van de omzet van voedsel in 2022). Daardoor worden vermoedelijk relatief minder producten met On the Way to PlanetProof verkocht dan bij andere supermarkten. Andere belangrijke keurmerken bij Albert Heijn in 2022 waren Rainforest Alliance (6,2% van de omzet van voedsel) en Biologisch EU (4,6% van de omzet van voedsel). Albert Heijn maakt grotendeels gebruik van gecertificeerde palmolie in de huismerkproducten die Albert Heijn aanbiedt.


Klimaat

Albert Heijn heeft zich het doel gesteld om de scope 3 CO2-emissies in 2030 met 45% te verminderen ten opzichte van 2018. De scope 3-emissies van voedselproducten van Albert Heijn daalden tussen 2020 en 2022 van 10.483 naar 10.067 kton CO2-eq. Albert Heijn vraagt van zijn leveranciers een commitment aan het Science Based Targets initiative. Ook heeft Albert Heijn toegezegd vanaf 2023 geen gebruik meer te maken van luchtvervoer voor onbewerkte groenten en fruit. De meeste groenten en fruit worden bij Albert Heijn over weg en water getransporteerd.