Lidl

Laatste update: 29 november 2023

Overzicht cijfers en trends op het gebied van milieu en voedsel van Lidl

Biodiversiteit en ecosystemen

Lidl heeft zich ten doel gesteld om ontbossing voor soja uit te bannen. Alle hoge risico (Zuid-Amerika) soja in de toeleverketens moeten gecertificeerd zijn. Vanaf 2025 moet alle soja die gebruikt wordt in producten van Lidl (ook in veevoer voor vleesproducten) ontbossingsvrij zijn. Alle soja die nu verbruikt wordt in veevoer in de vleesketen van Lidl is al ontbossingsvrij. Daarnaast heeft Lidl een lidmaatschap van RTRS. Lidl is tevens lid van RSPO en de huismerkproducten zijn sinds 2022 grotendeels RSPO gecertificeerd. Tevens stelt de supermarkt eisen van traceerbaarheid en ontbossingvrije palmolie aan al haar leveranciers.


Eiwittransitie

Van de verkoop van eiwitrijke producten was bij de Lidl 39% plantaardig in 2023. De supermarkt heeft als doelstelling om het aandeel te verhogen naar 60% in 2030. Lidl adverteert relatief weinig met hoge impact eiwitproducten van dierlijke oorsprong (28% van het aantal aanbiedingen in 2022), in vergelijking met de andere supermarkten in dit dashboard (meting 10 april – 10 juni 2023). Ook verkoopt Lidl relatief veel kleinere verpakkingen voor vlees, en heeft Lidl relatief veel plantaardige kant-en-klaarmaaltijden (Questionmark, 2023).


Hulpbronnen en circulaire economie

Voedselverspilling voor Lidl was 1,00% in 2022.


Keurmerken

De meest gebruikte duurzaamheidskeurmerken bij Lidl waren in 2022 On the Way to PlanetProof (6,8%) en Rainforest Alliance (6%). Bij de veel verkochte huismerkproducten van Lidl ligt het aandeel producten met een duurzaamheidskeurmerk iets hoger dan voor alle producten samen. De Lidl omzet van biologische producten in 2022 was 2,4% en lag daarmee iets lager dan het aandeel biologische producten voor het supermarktkanaal als geheel.


Klimaat

Lidl had in het gebroken boekjaar 2022/2023 een scope 3-emissie van 3.252 kiloton CO2-eq voor alle verkochte voedingsmiddelen. Cijfers over de uitstoot per miljoen euro voedingsmiddelenomzet waren nog niet bekend. Lidl vraagt leveranciers een commitment aan het Science Based Targets initiative. Ook verminderd Lidl de uitstoot actief door nauwelijks nog groenten en fruit door de lucht te transporteren.