Eiwittransitie voedselomgeving

Laatste update: 7 december 2023

Aanbod en promotie plantaardige en dierlijke producten

De supermarkt vormt de omgeving waarin consumenten hun keuzes maken, en is daarmee een belangrijke factor voor de keuze van de consument voor duurzame producten. De Nederlandse overheid stelt als doelstelling om een verschuiving van de balans in de consumptie van dierlijke en plantaardige eiwitten van de huidige 60/40-verhouding naar 50/50 in 2030 te realiseren, zie link(externe link). Van supermarkten wordt verwacht dat zij de duurzame en gezonde keuze als de gemakkelijke keuze presenteren. Kleinere porties en verpakkingen van vlees leiden tot minder consumptie van vlees. Aanbiedingen maken producten aantrekkelijker om te kopen. Een groter aanbod van plantaardige kant-en-klaar maaltijden kan helpen om het beeld te veranderen van wat een 'normale' maaltijd is.

Aanbiedingen

Grafiek wordt geladen...

De aanbiedingen in folders van supermarkten bestonden in de periode 10 april tot 10 juni 2023 vooral uit producten met midden en hoge impact op het milieu. Rood vlees (van onder meer rund en varken) heeft van alle dierlijke eiwitten de grootste ecologische voetafdruk en wordt daarom gerekend tot hoge impact producten. Wit vlees, vis en kaas worden gerekend tot de producten met een middelgroot impact op het milieu. Tot lage impact op het mileu worden producten als noten, bonen, eieren en peulvruchten gerekend.

Portiegrootte

Grafiek wordt geladen...

Voor alle supermarkten gold in de periode 10 april tot 10 juni 2023 dat vleesproducten met een portiegrootte van minder dan 80 gram slechts een beperkt deel vormden van het aanbod.

Aanbod eiwitten in kant-en-klare maaltijden

Grafiek wordt geladen...

Bij kant-en-klaar maaltijden in de supermarkten zijn de verhoudingen in het aanbod tussen plantaardige en dierlijke eiwitten sterk in het voordeel van dierlijke eiwitten, maximaal 10%.