Ontbossing door de productie van palmolie

Palmolie wordt als ingrediënt in veel verschillende voedingsmiddelen gebruikt. Palmolie is, indien duurzaam geproduceerd, een efficiënte soort olie. Echter, wanneer palmolie niet-duurzaam wordt verbouwd kan het gepaard gaan met ontbossing. Dit heeft grote negatieve gevolgen voor dieren, lokale gemeenschappen en het klimaat. Supermarkten nemen maatregelen om ontbossing voor de productie van palmolie te voorkomen en de productie van duurzame palmolie te stimuleren.

Stappen naar ontbossingsvrije palmolie

Supermarkt % Gecertificeerde palmolie in huismerk Eisen ontbossingsvrij beleid aan huismerkleveranciers Eisen traceerbare palmolie aan huismerkleveranciers Lidmaatschap van RSPO
Albert Heijn 100% 1
ALDI ≥ 80% < 100%
Boon2 ≥ 80% < 100%
DekaMarkt2 ≥ 80% < 100%
Dirk2 ≥ 80% < 100%
Ekoplaza3 palmolie vrij
Hoogvliet2 ≥ 80% < 100%
Jumbo ≥ 80% < 100%
Lidl ≥ 80% < 100%
Nettorama2 ≥ 80% < 100%
Odin n.b. n.b. n.b. n.b.
Picnic n.b. n.b. n.b. n.b.
Plus2 ≥ 80% < 100%
Poiesz2 ≥ 80% < 100%
Spar2 ≥ 80% < 100%
Vomar2 ≥ 80% < 100%

Bron: Data supermarkten 2023, 2024

n.b. : niet bekend
1 RSPO lidmaatschap loopt via moederbedrijf Ahold Delhaize
2 Voor de producten die worden ingekocht via Superunie geldt dat de afspraken gezamenlijk gemaakt zijn via lidmaatschap van de inkooporganisatie Superunie. Het % gecertificeerde palmolie in huismerk is berekend op basis van segregated en mass balance RSPO gegevens voor de totale gezamenlijke inkoop via de inkooporganisatie Superunie
3 Alle palmolie in de producten van Ekoplaza zijn biologisch en RSPO gecertificeerd, maar Ekoplaza is zelf geen lid van de RSPO

Er wordt onderscheid gemaakt in sub-indicatoren die gaan over maatregelen en sub-indicatoren die gaan over een resultaat. Er zijn drie maatregelen die supermarkten kunnen nemen om ontbossing voor de productie van palmolie te voorkomen. Dit zijn een lidmaatschap van RSPO, het stellen van eisen ten aanzien van ontbossingsvrij beleid aan huismerkleveranciers, en het stellen van eisen ten aanzien van traceerbare palmolie aan huismerkleveranciers. Het percentage van gecertificeerde palmolie in huismerkproducten heeft betrekking op een resultaat.

Wat zijn de RSPO en de EUDR en hoe conformeren supermarkten zich hieraan?

Het belangrijkste internationale non-profit samenwerkingsverband voor de verduurzaming van palmolie is de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO)(externe link). Dit is een mondiaal partnerschap om palmolie duurzaam te maken. De RSPO richt zich op het samenbrengen van belanghebbenden uit de hele toeleveringsketen van palmolie om wereldwijde normen voor duurzame palmolie te ontwikkelen en implementeren.


Er is ook nieuwe Europese ontbossingsverordening aanstaande: de European Deforestation Regulation(externe link). Deze verordening heeft als doel klimaatverandering door ontbossing en bosdegradatie tegen te gaan en richt zich op de handel in hout, rundvlees, cacao, koffie, palmolie, rubber, soja en afgeleide producten. De ontbossingsverordening is een jaar uitgesteld en treedt in werking op 30 december 2025.


De meeste deelnemende supermarkten zijn lid van de RSPO en hebben minimaal 80% gecertificeerde palmolie in de huismerkproducten. Ekoplaza is geen lid van de RSPO omdat zij hier geen aanleiding toe ziet. De supermarktorganisatie kiest voor een biologisch assortiment waarmee het risico op ontbossing wordt beperkt, maar niet gegarandeerd. Alle Ekoplaza huismerkproducten zijn palmolievrij. Voor alle Superunieleden geldt dat de afspraken voor de producten die worden ingekocht via Superunie gezamenlijk worden gemaakt via de inkooporganisatie. Superunie stelt eisen ten aanzien van ontbossingsvrij beleid en traceerbare palmolie aan al haar leveranciers. Albert Heijn, Jumbo en Lidl doen dat ook voor hun huismerkleveranciers. ALDI stelt deze eisen niet.


Voor Picnic en Odin is de informatie over maatregelen en resultaten ten aanzien van ontbossing door palmolie niet beschikbaar.