Emissies van supermarkten

Voor de voedselketen geldt dat een belangrijk deel van de uitstoot van broeikasgassen plaatsvindt in de toeleveringsketens van de supermarkten. Voor het verminderen van deze uitstoot werken supermarkten samen met hun toeleveranciers. Een aantal supermarkten vraagt hun toeleveranciers om zich te committeren aan de doelen en werkwijze van het Science Based Tagets initiative(externe link).

Broeikasgasemissies per mln. euro omzet

Grafiek wordt geladen...

1 Albert Heijn België is meegenomen in deze cijfers. Daardoor is de scope breder dan voor deze indicator is opgevraagd. De emissiegetallen zijn gebaseerd op de meest recente berekeningen en inzichten. Hierdoor wijken deze emissies af van hetgeen reeds gerapporteerd in het Albert Heijn Duurzaamheidsverslag 2023. U kunt hier de historische gegevens voor Albert Heijn bekijken
2 Het getal is berekend op basis van spend-based methode. Het getal voor huismerken is berekend op basis van het gerapporteerde aandeel Eigen Merk in assortiment (93%). U kunt hier de historische gegevens voor ALDI bekijken
3 De gegevens zijn inclusief hoofdkantoor en distributiecentrum Boon Food Group
4 De scope 2 emissies zijn berekend op basis van market-based methode. Voor huismerkproducten is een schatting gemaakt op basis van volumeaandeel inkoop eigen merk DekaMarkt (dit is exclusief Superunie huismerkproducten). Het getal voor huismerkproducten omvat alleen scope 3 emissies
5 Jumbo België is meegenomen in deze cijfers. Daardoor is de scope breder dan voor deze indicator is opgevraagd. In scope 3 zijn alle relevante categorieën opgenomen, ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd. U kunt hier de historische gegevens voor Jumbo bekijken
6 Omzet inclusief BTW en tabak en op basis van 2022 data
7 Scope 2-emissies zijn berekend op basis van market-based methode. In scope 3 zijn categorieën 1 t/m 7 opgenomen, dit omvat ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd
8 Materiële Scope 3 categorie 11 Het gebruik van verkochte goederen door de consument is niet meegenomen. U kunt hier de historische gegevens voor PLUS bekijken
9 Emissies zijn berekend op basis van spend-based methode 2022 data en inclusief tabak. In scope 3 zijn alle relevante categorieën opgenomen, ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd

Totale broeikasgasemissies

CO2-emissies scope 1, 2 en 3 voor alle producten, in kton, 2023 CO2-emissies scope 1, 2 en 3 voor alle huismerkproducten, in kton, 2023
Albert Heijn1 9.420 5.255
ALDI2 1.504 1.399
Boon3 201
DekaMarkt 6444 525
Dirk6
Ekoplaza
Hoogvliet7 740 418
Jumbo8 5.154
Lidl9 4.798 4.354
Nettorama
Odin
Picnic10 511 430
PLUS11 2.435
Poiesz
Spar12 385 106
Vomar

Bron: data supermarkten 2023

1 Albert Heijn België is meegenomen in deze cijfers. Daardoor is de scope breder dan voor deze indicator is opgevraagd. De emissiegetallen zijn gebaseerd op de meest recente berekeningen en inzichten. Hierdoor wijken deze emissies af van hetgeen reeds gerapporteerd in het Albert Heijn Duurzaamheidsverslag 2023. U kunt hier de historische gegevens voor Albert Heijn bekijken
2 Emissies zijn berekend op basis van spend-based methode. Het getal voor huismerken is berekend op basis van het gerapporteerde aandeel Eigen Merk in assortiment (93%). U kunt hier de historische gegevens voor ALDI bekijken
3 De gegevens zijn inclusief hoofdkantoor en distributiecentrum Boon Food Group
4 De scope 2 emissies zijn berekend op basis van market-based methode
5 Dit betreft alleen scope 3 emissies. Voor huismerkproducten is een schatting gemaakt op basis van volumeaandeel inkoop eigen merk DekaMarkt (dit is exclusief Superunie huismerk)
6 Onbekend, wordt in het jaar 2025 verwacht
7 Omzet inclusief BTW en tabak en op basis van 2022 data
8 Jumbo België is meegenomen in deze cijfers. Daardoor is de scope breder dan voor deze indicator is opgevraagd. In scope 3 zijn alle relevante categorieën opgenomen, ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd. U kunt hier de historische gegevens voor Jumbo bekijken
9 De gegevens zijn op basis van boekjaar maart 2023 tot en met februari 2024. De omzet is exclusief non-food artikelen
10 Scope 2-emissies zijn berekend op basis van market-based methode. In scope 3 zijn categorieën 1 t/m 7 opgenomen, dit omvat ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd
11 Materiële Scope 3 categorie 11 Het gebruik van verkochte goederen door de consument is niet meegenomen. U kunt hier de historische gegevens voor PLUS bekijken
12 Emissies zijn berekend op basis van spend-based methode 2022 data en inclusief tabak. In scope 3 zijn alle relevante categorieën opgenomen, ook de categorieën die door hun omvang door het GHG Protocol als niet significant kunnen worden geclassificeerd

Doelstellingen

Supermarkt Doelstellingen reductie broeikasgasemissies
Albert Heijn 2030: 50% reductie in Scope 1 en 2 emissies ten opzichte van 2018, 45% reductie in Scope 3 emissies ten opzichte van 2018
2040: Scope 1 en 2 emissies naar netto nul
2050: Scope 3 emissies naar netto nul
ALDI 2030: reductie van 55% in scope 1 en 2 ten opzichte van 2020
Boon 2030: reductie van 50% in totale scope 1, 2 en 3 emissies. Het basisjaar is nog niet vastgesteld
2050: Scope 1, 2 en 3 emissies naar netto nul
DekaMarkt Onbekend
Dirk Onbekend
Ekoplaza Onbekend
Hoogvliet 2030: Scope 1 en 2 emissies naar netto nul
Jumbo 2030: 85% reductie in Scope 1 en 2 emissies ten opzichte van 2022 en 50% reductie in Scope 3 emissies ten opzichte van 2022
2040: Scope 1 en 2 emissies naar netto nul
2050: Scope 3 emissies naar netto nul
Lidl 2030: 52% reductie in Scope 1 en 2 emissies ten opzichte van 2019
2034: 42,4% reductie in Scope 3 FLAG emissies ten opzichte van 2022.
2034: 35% reductie in Scope 3 Industrie & Energie emissies ten opzichte van 2022
2050: Scope 1, 2 en 3 emissies naar netto nul
Nettorama Onbekend
Odin Onbekend
Picnic 2030: 42% reductie in Scope 1 en 2 emissies ten opzichte van 2023
PLUS 2050: Scope 1, 2 en 3 emissies naar netto nul
Poiesz Onbekend
Spar 2030: 30,3% reductie in Scope 3 FLAG emissies. Het basisjaar is nog niet vastgesteld
Vomar Onbekend

Bron: Data supermarkten 2024

Science-Based Targets initiative (SBTi)

Supermarkt SBTi commitment van de supermarkt SBTi commitment van toeleveranciers
Albert Heijn
ALDI
Boon1
DekaMarkt1
Dirk1
Ekoplaza2
Hoogvliet1
Jumbo
Lidl
Nettorama1
Odin n.b. n.b.
Picnic3
PLUS1
Poiesz1
Spar1
Vomar1

Bron: Data supermarkten 2023

n.b.: niet beschikbaar
1 De afspraken worden gezamenlijk gemaakt via lidmaatschap van de inkooporganisatie Superunie. Superunie is in 2024 de procedure gestart om deel te nemen aan het SBT-initiatief en haar doestelling hierbij aan te melden
2 Commitment is nog niet geformaliseerd. Dat is de doelstelling voor 2025, ook is de doelstelling voor 2025 om te oriënteren op SBTi commitment van toeleveranciers
3 Picnic is een snelgroeiend bedrijf en daardoor zijn de absolute SBTi doelstellingen slecht toepasbaar. Picnic is haar eigen emissiereductiedoelstellingen aan het ontwikkelen, zoveel mogelijk in lijn met relatieve SBTi doelstellingen

De indicatoren "Broeikasgasemissies per mln. euro omzet" en "Totale broeikasgasemissies" omvatten totale scope 1-, scope 2- en scope 3- emissies. Scope 1 emissies omvatten directe emissies van bronnen die het bedrijf in eigendom of onder beheer heeft zoals on-site energie en voertuigen in het wagenpark. Scope 2 emissies zijn indirecte emissies van aangekochte energie zoals elektriciteit, warmte of koeling gegenereerd buiten het bedrijf en verbruikt door het bedrijf. Scope 3 emissies omvatten alle indirecte emissies die plaatsvinden in de waardeketen van een rapporterende onderneming. Voor de berekening zijn de materiële scope 3 emissies voor de supermarkten gedefinieerd als: 1: Ingekochte goederen en diensten, 4: Stroomopwaarts transport en distributie (van leverancier naar supermarkt), 9: Stroomafwaarts transport en distributie (van supermarkt naar consument), 11: Het gebruik van verkochte goederen door de consument, en 12: De behandeling van producten als zij niet langer te consumeren zijn (gebaseerd op CDP Technical Note of Scope 3 Categories by sector(externe link)).

Wat zijn het Klimaatakkoord, de CSRD, het GHG protocol en het SBT-initiatief?

In het Klimaatakkoord van Parijs hebben de EU-lidstaten met elkaar afgesproken dat de Europese Unie in 2030 minimaal 55% minder broeikasgassen moet uitstoten. In 2050 wil de Europese Unie klimaatneutraal (‘net-zero’) zijn. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)(externe link) vereist binnen de ESRS E1 Klimaatverandering dat alle grote bedrijven die actief zijn binnen de Europese Unie hun broeikasgasemissies rapporteren, waarbij de gestandaardiseerde methode van het GHG-protocol kan helpen. Het Greenhouse Gas (GHG) Protocol(externe link) is een wereldwijd erkende berekeningsmethode en levert bedrijven een erkend raamwerk voor de berekening van alle scope 1, 2 en 3 emissies. Het Science Based Targets initiative (SBTi)(externe link) is een organisatie die bedrijven de mogelijkheid geeft om te laten controleren of hun doelstellingen voldoende ambitieus zijn om de afspraken uit het Klimaatakkoord van Parijs te halen.


De harmonisatie voor het berekenen van scope 1, 2 en 3 emissies is nog in ontwikkeling en supermarkten gebruiken verschillende allocatie- en schattingsmethoden. Daardoor zijn de cijfers in dit dashboard nog niet goed vergelijkbaar tussen supermarkten. Ze geven wel inzicht in hoeverre supermarkten al bezig zijn met het berekenen en monitoren van hun emissies. De grotere supermarkten zoals Albert Heijn, ALDI, Lidl en Jumbo kunnen al wel berekeningen opleveren voor scope 1, 2 en 3 emissies. Zij hebben zich gecommitteerd aan het SBT-initiatief en hebben ook hun toeleveranciers gevraagd dit te doen. De Superunieleden Boon, DekaMarkt, Hoogvliet, PLUS en Spar hebben ook data voor broeikasgasemissies kunnen aanleveren. Een aantal kleinere supermarkten werkt aan de ontwikkeling van emissieberekeningen en kunnen deze data naar verwachting later in 2025 aanleveren. In 2024 is Superunie de procedure gestart om deel te nemen aan het SBT-initiatief en haar doelstelling hierbij aan te melden. Met uitzondering van de doelstelling netto nul emissies in 2050 zoals afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs, zijn de doelstellingen voor de reductie van broeikasgasemissies verschillend per supermarktorganisatie en daardoor nog lastig te vergelijken.