De indicator geeft inzicht in de omzet van biologische voedselproducten per supermarkt, zowel als % van de totale voedselomzet als in % van de huismerk voedselomzet exclusief BTW (tenzij anders aangegeven).
Wat is biologisch en wat is de beoogde doelstelling?
Voor 2030 heeft de Nederlandse overheid de ambitie dat 15% procent van het landbouwoppervlak voor biologische landbouw wordt gebruikt
Actieplan - Groei van biologische
productie en consumptie(externe link). Het huidige biologische landbouwoppervlak is 5%. Daarnaast wil de Nederlandse overheid inzetten op meer biologische consumptie en een grotere afzetmarkt. Om de voortgang hiervan te meten, zijn twee sectorbrede monitoren ontwikkeld:
de Monitor Actieplan Biologisch(externe link) (sinds 2022) en
de BioMarktMeter(externe link) (sinds 2024).
Bij de productie van biologisch wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. De eisen en voorschriften zijn vastgelegd en moeten voldoen aan Europese wetgeving Biologische landbouw - Europese Commissie(externe link). Het instituut Skal(externe link) certificeert en controleert in opdracht van de overheid of de voorschriften worden nageleefd. Biologische producten zijn herkenbaar aan het Europees Biologische keurmerk. EKO (biologische geteelde producten uit Nederland) en Demeter (kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw en voeding) dragen ook het Europese biologische keurmerk.
Supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen in het vergroten van de biologische afzetmarkt en consumptie. Het omzetaandeel van biologische producten verschilt tussen de supermarkten. Ekoplaza en Odin verkopen uitsluitend biologisch voedsel met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn zoals water, zout en wild. Het omzetaandeel van biologische producten bij andere supermarkten lag in 2024 tussen 0,35% (SPAR) en 5,2% (Picnic). Het omzetaandeel van biologische huismerkproducten ligt tussen 0,22% (SPAR) en 6,45% (Albert Heijn), Ekoplaza en Odin buiten beschouwing gelaten. In 2024 is het omzetaandeel van biologisch producten op het totale voedselassortiment bij Albert Heijn, DekaMarkt, Jumbo, Lidl en Picnic en PLUS toegenomen vergeleken met 2023. Bij ALDI en SPAR is een daling te zien. Het omzetaandeel van biologische huismerkproducten in % van de totale huismerkvoedselomzet is in 2024 toegenomen bij Albert Heijn, ALDI, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Nettorama en PLUS. Bij Picnic en SPAR is een daling waarneembaar.
Een aantal supermarkten heeft doelstellingen geformuleerd op de omzet van biologische producten. Deze doelstellingen verschillen van elkaar als het gaat om de afbakening van het assortiment (totaal of alleen AGF), het jaartal waarin ze de doelstelling willen behalen, het percentage dat als doel is gesteld en de voortgang hierop.
Poiesz en Vomar hebben geen informatie aangeleverd voor alle drie de sub-indicatoren. Boon en Hoogvliet hebben voor 2024 alleen data aangeleverd over de doelstelling.
De totale consumentenbestedingen aan biologische producten in alle Nederlandse supermarkten zijn 3% in 2024. Dit betreft ook de bestedingen in de supermarkten die niet in het dashboard zijn opgenomen (Logatcheva, 2025 Monitor Duurzaam Voedsel Monitor Duurzaam Voedsel 2024(externe link)).