Aandeel biologische producten

In de biologische landbouw werken boeren en telers alleen met natuurlijke gewasbeschermingsmiddelen, en zonder kunstmest en genetisch gemodificeerde organismen. Door over te schakelen op biologische landbouw, komen er minder schadelijke stoffen in het milieu. Dit zorgt voor gezondere bodems, schoner water, meer biodiversiteit en aandacht voor dierenwelzijn.

Omzetaandeel biologische (huismerk)producten

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

Let op: Omdat Ekoplaza en Odin een zeer hoog biologisch omzetaandeel hebben vergeleken met andere getoonde supermarkten, wordt er gebruik gemaakt van een gebroken as.
Let op: De getallen die in de grafiek hierboven zijn gepubliceerd, kunnen afwijken van de getallen die supermarkten publiceren in hun jaarverslag doordat er een andere definitie wordt gehanteerd (totale omzet versus totale voedselomzet).
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Doelstelling biologische producten

Supermarkt Doelstelling en doelstellingsjaar Productcategorie Omzetaandeel 2024
Albert Heijn 10% in 2026 AGF onbewerkt (ongesneden) 9,10%
ALDI 5
Boon 5
DekaMarkt 5
Dirk1 3% in 2026 Totaal niveau en per categorie 1,74%
Ekoplaza2 Uitsluitend bio assortiment
Hoogvliet 10% in 2030 AGF n.b.
Jumbo 10% in 2027 AGF 5,20%
Lidl3 8% in 2026 AGF 7,62%
Nettorama 5
Odin4 Uitsluitend bio assortiment
Picnic 5
PLUS 5% in 2025 Huismerk 4,47%
Poiesz Geen data aangeleverd
SPAR 5
Vomar Geen data aangeleverd

Bron: data supermarkten 2025

1 De weergegeven doelstelling en resultaten zijn voor het totale voedselassortiment. Daarnaast heeft Dirk verschillende doelstellingen en resultaten per productcategorie voor brood, granen en graanproducten, eieren, verse aardappelen, groente en fruit, vlees vleeswaren en gevogelte, zuivel en zuivelproducten, en overige categorieën
2 Ekoplaza verkoopt uitsluitend biologisch voedsel met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn zoals water, zout en wild
3 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten
4 Odin verkoopt uitsluitend biologisch voedsel met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn zoals water, zout en wild
5 Doelstelling in ontwikkeling

De indicator geeft inzicht in de omzet van biologische voedselproducten per supermarkt, zowel als % van de totale voedselomzet als in % van de huismerk voedselomzet exclusief BTW (tenzij anders aangegeven).

Wat is biologisch en wat is de beoogde doelstelling?

Voor 2030 heeft de Nederlandse overheid de ambitie dat 15% procent van het landbouwoppervlak voor biologische landbouw wordt gebruikt Actieplan - Groei van biologische productie en consumptie(externe link). Het huidige biologische landbouwoppervlak is 5%. Daarnaast wil de Nederlandse overheid inzetten op meer biologische consumptie en een grotere afzetmarkt. Om de voortgang hiervan te meten, zijn twee sectorbrede monitoren ontwikkeld: de Monitor Actieplan Biologisch(externe link) (sinds 2022) en de BioMarktMeter(externe link) (sinds 2024).


Bij de productie van biologisch wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met milieu en dierenwelzijn. De eisen en voorschriften zijn vastgelegd en moeten voldoen aan Europese wetgeving Biologische landbouw - Europese Commissie(externe link). Het instituut Skal(externe link) certificeert en controleert in opdracht van de overheid of de voorschriften worden nageleefd. Biologische producten zijn herkenbaar aan het Europees Biologische keurmerk. EKO (biologische geteelde producten uit Nederland) en Demeter (kwaliteitskeurmerk voor biodynamische landbouw en voeding) dragen ook het Europese biologische keurmerk.


Supermarkten kunnen een belangrijke rol spelen in het vergroten van de biologische afzetmarkt en consumptie. Het omzetaandeel van biologische producten verschilt tussen de supermarkten. Ekoplaza en Odin verkopen uitsluitend biologisch voedsel met uitzondering van producten die niet biologisch gecertificeerd kunnen zijn zoals water, zout en wild. Het omzetaandeel van biologische producten bij andere supermarkten lag in 2024 tussen 0,35% (SPAR) en 5,2% (Picnic). Het omzetaandeel van biologische huismerkproducten ligt tussen 0,22% (SPAR) en 6,45% (Albert Heijn), Ekoplaza en Odin buiten beschouwing gelaten. In 2024 is het omzetaandeel van biologisch producten op het totale voedselassortiment bij Albert Heijn, DekaMarkt, Jumbo, Lidl en Picnic en PLUS toegenomen vergeleken met 2023. Bij ALDI en SPAR is een daling te zien. Het omzetaandeel van biologische huismerkproducten in % van de totale huismerkvoedselomzet is in 2024 toegenomen bij Albert Heijn, ALDI, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Nettorama en PLUS. Bij Picnic en SPAR is een daling waarneembaar.


Een aantal supermarkten heeft doelstellingen geformuleerd op de omzet van biologische producten. Deze doelstellingen verschillen van elkaar als het gaat om de afbakening van het assortiment (totaal of alleen AGF), het jaartal waarin ze de doelstelling willen behalen, het percentage dat als doel is gesteld en de voortgang hierop.


Poiesz en Vomar hebben geen informatie aangeleverd voor alle drie de sub-indicatoren. Boon en Hoogvliet hebben voor 2024 alleen data aangeleverd over de doelstelling.


De totale consumentenbestedingen aan biologische producten in alle Nederlandse supermarkten zijn 3% in 2024. Dit betreft ook de bestedingen in de supermarkten die niet in het dashboard zijn opgenomen (Logatcheva, 2025 Monitor Duurzaam Voedsel Monitor Duurzaam Voedsel 2024(externe link)).