Aandeel plantaardige eiwitproducten

De productie en consumptie van dierlijke eiwitten hebben een negatieve impact op het milieu, dierenwelzijn en menselijke gezondheid. De Gezondheidsraad concludeert dat opschuiven naar een voedingspatroon met minder dierlijke eiwitten beter is voor mens, dier en milieu Gezonde eiwittransitie | Voeding | Gezondheidsraad(externe link). De Rijksoverheid heeft de ambitie dat in 2030 50% van de eiwitconsumptie uit plantaardige eiwitten bestaat, dit is nu 40%. Supermarkten spelen een belangrijke rol in de verschuiving naar een meer plantaardig voedingspatroon.

Omzetaandeel plantaardige eiwitten

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

1 Op basis van eigen methodiek, de niet-gevalideerde berekening volgens de Eiweetmethodiek komt uit op 43,66% voor 2024
2 Op basis van niet-gevalideerde Eiweetberekening

Wat zijn de Eiweetmethodiek en Eiweetmonitor?

De meeste supermarkten berekenen het marktaandeel plantaardige versus dierlijke eiwitten volgens de Eiweetmethodiek. De Eiweetmethodiek biedt een geharmoniseerde methodiek op productcategorieniveau voor supermarkten om absolute volume eiwitten en de verhouding tussen plantaardige en dierlijke eiwitten in hun verkopen vast te stellen en te monitoren over een tijdsperiode. Eiweet is een initiatief van de Green Protein Alliance in samenwerking met ProVeg Nederland en de Nederlandse supermarkten en heeft als doel om een accuraat beeld te krijgen van de eiwittransitie. De partijen werken samen in de Eiweetmonitor om voortgang op dit thema te kunnen monitoren. Daarnaast werken zij ook aan de doorontwikkeling van de methodiek, van meten op productcategorieniveau naar meten op productniveau. Voor verdere toelichting over de Eiweetmethodiek, zie: Eiweet(externe link).

Supermarkten hebben een eigen omzetdoelstelling op het gebied van plantaardige eiwitconsumptie die minimaal gelijk is aan de ambitie van 50% plantaardige eiwitconsumptie van de Nederlandse overheid. Albert Heijn, ALDI, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic, PLUS en SPAR stellen een ambitieuzer doel van 60% marktaandeel plantaardige eiwitten in 2030. Ekoplaza en Odin hebben een doelstelling van 70% gesteld.

In 2024 ligt het omzetaandeel plantaardige eiwitten van de individuele supermarkten tussen 35,0% (SPAR) en 67,1% (Odin). Albert Heijn, ALDI, DekaMarkt, Ekoplaza, Jumbo en Lidl laten een stijging in het omzetaandeel zien. Dirk en PLUS laten een beperkte daling zien van 0,1% en SPAR en Vomar laten een iets grotere daling in het omzetaandeel zien in 2024 vergeleken met 2023.

ALDI, DekaMarkt, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl,Odin, Picnic en PLUS rapporteren o.b.v. gevalideerde Eiweetdata. Albert Heijn, Hoogvliet, SPAR en Vomar rapporteren op basis van niet-gevalideerde Eiweetberekeningen. Voor Boon en Nettorama is alleen een doelstelling beschikbaar. Voor Poiesz is geen informatie beschikbaar en Hoogvliet heeft geen informatie kunnen aanleveren over het jaar 2024.

De landelijke supermarkt-eiwitverhouding in 2023 ligt op 40% plantaardige en 60% dierlijke eiwitten (Eiweet, 2024)(externe link).