Er wordt onderscheid gemaakt in sub-indicatoren die gaan over maatregelen en sub-indicatoren die gaan over een resultaat. Het stellen van inkoopeisen ten aanzien van ontbossingsvrij beleid aan (niet-)huismerkleveranciers en het monitoren van (niet-)huismerkleveranciers op ontbossingsvrij beleid voor palmolie zijn belangrijke maatregelen die supermarkten kunnen nemen om het risico op ontbossing voor de productie van palmolie te verkleinen. Het percentage van de verschillende vormen van gecertificeerde palmolie in huismerkproducten heeft betrekking op een resultaat. De reden voor deze splitsing is dat supermarkten meer inzicht hebben in de data van hun huismerkproducten en voor de niet-huismerkproducten vooralsnog aangewezen zijn op het nemen van maatregelen.
Wat zijn de RSPO en de EUDR en hoe confirmeren supermarkten zich hieraan?
Het belangrijkste internationale non-profit samenwerkingsverband voor de verduurzaming van palmolie is de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO)(externe link). De RSPO richt zich op het samenbrengen van belanghebbenden uit de hele toeleveringsketen van palmolie om wereldwijde normen voor duurzame palmolie te ontwikkelen en implementeren.
Er is ook nieuwe Europese ontbossingsverordening aanstaande: de European Deforestation Regulation (EUDR)(externe link). Deze verordening heeft als doel klimaatverandering door ontbossing en bosdegradatie tegen te gaan en richt zich op de handel in hout, rundvlees, cacao, koffie, palmolie, rubber, soja en afgeleide producten. De ontbossingsverordening is een jaar uitgesteld en treedt in werking op 30 december 2025 voor grote en middelgrote bedrijven. Volgens de EUDR moeten bedrijven dan voldoen aan hun due-diligence plicht en de ingekochte palmolie kunnen traceren tot perceelniveau.
De meeste deelnemende supermarkten zijn lid van de RSPO en hebben minimaal 90% van hun inkoopvolume van palmolie voor huismerkproducten gecertificeerd. Het grootste gedeelte van het gecertificeerde inkoopvolume van palmolie is ingekocht via een segregated/identity preserved chain of custody. Dit betekent dat de palmolie die op deze wijze is ingekocht gescheiden wordt gehouden in de toeleveringsketen zodat traceerbaar is waar de palmolie vandaan komt. Hiermee kan het risico op ontbossing worden verkleind. Ekoplaza, Odin en Jumbo stellen eisen aan al hun leveranciers. Bovendien zijn alle Ekoplaza huismerkproducten palmolievrij. Voor alle Superunieleden geldt dat de afspraken voor de producten die worden ingekocht via Superunie gezamenlijk worden gemaakt via de inkooporganisatie. Superunie stelt eisen ten aanzien van ontbossingsvrij beleid en traceerbare palmolie aan al haar leveranciers. Albert Heijn en Lidl doen dat ook voor hun huismerkleveranciers, maar niet voor hun niet-huismerkleveranciers. ALDI stelt geen eisen aan de niet-huismerkleveranciers en ook niet aan de huismerkleveranciers.
Voor Picnic en Poiesz is de informatie over maatregelen en resultaten ten aanzien van ontbossing van palmolie niet beschikbaar.