Het aandeel producten met een Topkeurmerk

Keurmerken stellen extra duurzaamheidseisen op gebied van milieu, dier en/of mens. Topkeurmerken zijn keurmerken die door Milieu Centraal(externe link) zijn beoordeeld en moeten voldoen aan criteria van onafhankelijkheid en controleerbaarheid. Het voeren van een Topkeurmerk is een manier voor producenten en supermarkten om een product te verduurzamen en duurzame(re) producten te onderscheiden. Door een ‘on-pack’ Topkeurmerk kan de consument een bewustere keuze maken. Elke supermarktorganisatie heeft haar eigen strategie voor het voeren van Topkeurmerken.

Climate Activator

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,85 1,44 0,50 0,84
ALDI 0,00 0,00 0,00 0,00
Boon 0,00 0,00 0,21
DekaMarkt 0,00 0,00 0,00 0,00
Dirk 0,28 0,00 0,31 0,00
Ekoplaza 0,00 0,00 0,00 0,00
Hoogvliet
Jumbo 0,0 0,0 0,0 0,0
Lidl1 0,00 0,00 0,00 0,00
Nettorama
Odin 0,00 0,00
Picnic 0,00 0,00
PLUS 2,68 2,51 1,20 1,18
Poeisz
SPAR 0,34 0,00
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Demeter

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,00 0,00 0,00
ALDI 0,00 0,00 0,00 0,00
Boon 0,00 0,00 0,00
DekaMarkt 0,00 0,00 0,00 0,00
Dirk 0,00 0,00 0,00 0,00
Ekoplaza1 0,00 0,06 2,00 1,69
Hoogvliet 0,00 0,00
Jumbo 0,0 0,0 0,0 0,0
Lidl2 0,00 0,00 0,00 0,00
Nettorama
Odin 5,31 17,66
Picnic 0,00 0,00
PLUS
Poeisz
SPAR 0,00 0,00 0,00 0,01
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 Het percentage voor Demeter bevat geen AGF producten, waardoor het werkelijke aandeel met een Demeter Topkeurmerk hoger ligt dan 2%
2 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Biologisch EU

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 5,97 6,45 4,59 5,06
ALDI 1,09 0,95 1,02 0,89
Boon 6,92 1,23 1,15
DekaMarkt 1,47 2,15 2,43 2,65
Dirk 1,23 1,27 1,74 1,74
Ekoplaza 100,00 92,80 98,00 86,68
Hoogvliet 2,05 1,26
Jumbo 2,76 3,33 2,60
Lidl1 2,90 3,35 2,67 3,03
Nettorama
Odin2 94,69 81,79
Picnic 5,30 5,20
PLUS 4,17 4,47 2,40 2,59
Poeisz
SPAR 2,00 0,22 0,70 0,32
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten
<sup2 Let op: Biologisch vlees draagt bijna altijd ook het Beter Leven Keurmerk 3 sterren, dit keurmerk wordt vaak niet toegevoegd aan de verpakking. Daarom is het percentage voor dit on-pack Topkeurmerk laag bij Odin

EKO

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,00 0,08 0,09
ALDI 0,00 0,00 0,00 0,00
Boon 0,43 0,05 0,06
DekaMarkt 0,00 0,00 0,18 0,15
Dirk 1,23 0,00 1,74 0,00
Ekoplaza 0,00 4,23 0,01 11,11
Hoogvliet
Jumbo 0,0 0,0 0,0 0,0
Lidl1 0,00 0,00 0,00 0,00
Nettorama
Odin 0,00 6,48
Picnic 0,00 0,00
PLUS 0,01 0,02 0,10 0,06
Poeisz
SPAR 0,00 0,00 0,00 0,02
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

On the Way to PlanetProof

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,00 0,64 0,61
ALDI 7,65 7,77 7,15 7,22
Boon 0,22 1,52 2,08
DekaMarkt 0,08 0,00 4,73 4,04
Dirk 2,96 4,67 5,62 6,81
Ekoplaza 0,00 0,00 0,00 0,00
Hoogvliet
Jumbo 11,31 11,56
Lidl1 9,32 9,11 8,49 8,18
Nettorama
Odin 0,00 0,00
Picnic 1,00 0,70
PLUS 4,83 6,33 4,30 5,02
Poeisz
SPAR 15,06 3,40
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

ASC

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 2,12 2,06 1,39 1,39
ALDI 1,15 1,10 1,06 1,01
Boon 0,10 0,35 0,53
DekaMarkt 0,34 0,61 0,62 0,59
Dirk 0,03 0,66 0,93 0,99
Ekoplaza 0,00 0,18 0,00 0,02
Hoogvliet 0,90 0,56
Jumbo 1,40 1,58
Lidl1 1,90 1,83 1,79 1,69
Nettorama
Odin 0,00
Picnic 1,80 0,80
PLUS 1,54 1,67 0,70 0,84
Poeisz
SPAR 1,58 0,40
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Beter Leven Keurmerk 1 ster - Zuivel

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,00 0,00 0,00
ALDI 0,00 0,00 0,00 0,00
Boon 0,00 0,00
DekaMarkt 0,00 0,00 0,00 0,00
Dirk 0,00 0,00 0,00 0,00
Ekoplaza 0,00 0,00 0,00 0,00
Hoogvliet 0,00 0,00
Jumbo 0,68 0,47
Lidl1 11,33 0,00 10,36 0,00
Nettorama
Odin 0,00
Picnic 0,00 0,00
PLUS 0,00 0,00 0,00 0,00
Poeisz
SPAR 0,00 0,00
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Beter Leven Keurmerk 2 en 3 sterren

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 2,26 2,36 1,60 1,64
ALDI 0,59 0,66 0,54 0,60
Boon 1,13 1,10 1,49
DekaMarkt 4,38 3,86 1,71 1,53
Dirk 1,27 0,93 1,67 1,20
Ekoplaza 0,03 4,49 16,66
Hoogvliet 0,99 0,62
Jumbo 0,91 1,39
Lidl1 1,72 1,77 1,56 1,59
Nettorama
Odin 0,00 1,04
Picnic 3,70 1,90
PLUS 3,25 4,60 1,60 2,26
Poeisz
SPAR 5,06 1,05
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

GGN Certified Farming

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,00
ALDI 0,13 0,29 0,12 0,26
Boon 0,00
DekaMarkt 0,00 0,00
Dirk 0,00 0,00
Ekoplaza 0,00 0,00
Hoogvliet
Jumbo 0,4
Lidl1 0,17 0,15
Nettorama
Odin 0,00 0,00
Picnic 1,40 0,60
PLUS
Poeisz
SPAR 0,00 0,00
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

MSC

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 1,21 1,12 1,16 1,21
ALDI 1,39 1,39 1,30 1,28
Boon 0,39 0,43 0,63
DekaMarkt 0,38 0,66 0,86 0,98
Dirk 0,81 0,36 2,06 1,02
Ekoplaza 0,00 0,43 0,35 0,27
Hoogvliet 0,60 0,58
Jumbo 0,92 0,95
Lidl1 1,31 1,25 1,20 1,12
Nettorama
Odin 0,00 0,21
Picnic 0,40 0,50
PLUS 0,79 0,72 0,80 0,81
Poeisz
SPAR 1,26 0,60
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Fairtrade

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,28 0,32 0,78 0,79
ALDI 1,33 1,53 1,28 1,41
Boon 0,95 0,51 0,89
DekaMarkt 0,00 0,00 0,77 0,87
Dirk 0,36 0,44 0,82 0,86
Ekoplaza 3,00 5,46 3,00 2,04
Hoogvliet 0,33 0,33
Jumbo 0,09 0,14
Lidl1 1,89 1,56 1,75 1,41
Nettorama
Odin 0,00 1,93
Picnic 0,10 0,40
PLUS 6,52 7,07 3,40 3,74
Poeisz
SPAR 1,87 0,33
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Rainforest Alliance (incl. UTZ)

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 6,66 6,94 6,77 6,47
ALDI 10,60 10,66 10,06 10,05
Boon 4,13 1,09 1,80
DekaMarkt 0,01 0,00 4,45 4,32
Dirk 0,55 2,26 1,46 4,47
Ekoplaza 4,00 5,46 3,11 2,04
Hoogvliet 0,33 0,33
Jumbo 5,78 7,36
Lidl1 8,77 8,49 8,05 7,72
Nettorama
Odin 0,00 1,93
Picnic 2,10 2,60
PLUS 6,80 7,23 5,10 5,67
Poeisz
SPAR 5,40 3,51
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Sustainable Rice Platform

Omzet producten met een 'on-pack’ Topkeurmerk in % totale (huismerk) voedselomzet

Supermarkt Huismerkproducten Alle producten
2023 2024 2023 2024
Albert Heijn 0,00 0,04 0,00 0,03
ALDI 0,00 0,00 0,00 0,00
Boon 0,00 0,00 0,00
DekaMarkt 0,00 0,00 0,00 0,00
Dirk 0,00 0,00 0,00 0,00
Ekoplaza 0,00 0,00 0,00 0,00
Hoogvliet
Jumbo 0,0 0,0
Lidl1 0,01 0,01 0,01 0,01
Nettorama
Odin 0,00 0,00
Picnic 0,00 0,00
PLUS
Poeisz
SPAR 0,00 0,00
Vomar

* De waarden 0,00 betekenen dat deze keurmerken bij desbetreffende supermarkten niet worden gevoerd. De lege cellen betekenen dat er geen data beschikbaar is
1 De gegevens zijn op basis van gebroken boekjaar maart tot en met februari, in plaats van het boekjaar vanaf januari tot en met december zoals bij de andere supermarkten

Wat is een Topkeurmerk?

Topkeurmerken stellen strenge eisen op het gebied van milieu, dier en/of mens én hebben systemen om de naleving van de eisen te kunnen checken. Als een keurmerk bestempeld wordt als Topkeurmerk door Milieu Centraal dan geldt dat niet automatisch voor alle productgroepen. Het keurmerk kan een Topkeurmerk zijn voor een bepaalde productgroep terwijl het voor een andere productgroep geen Topkeurmerk is. Een voorbeeld is het Beter Leven 1-ster keurmerk. Dit is een Topkeurmerk voor zuivel, maar geen Topkeurmerk voor andere dierlijke producten zoals kip, rundvlees en varkensvlees. Tevens kunnen de Topkeurmerken wijzigen als de criteria voor de benchmark wordt aangepast. Per 30 september 2025 is dit gebeurd. Milieu Centraal heeft een nieuwe benchmark gepubliceerd met wijzigingen in het aantal Topkeurmerken. De data in dit dashboard betreft data uit 2023 en 2024 waar de nieuwe set van Topkeurmerken nog niet van toepassing was. Vaak zijn Topkeurmerken zichtbaar op de verpakking, ‘on-pack’, maar niet altijd. De indicatoren van dit dashboard omvatten producten waarbij het keurmerk zichtbaar is op de verpakking om de keuze van de consument te vergemakkelijken.

Supermarkten hebben verschillende strategieën als het gaat om de toepassing van Topkeurmerken

Supermarktorganisaties hebben verschillende focusgebieden gedefinieerd in hun MVO jaarverslagen of op hun websites zoals bijvoorbeeld aandacht voor dierenwelzijn, eerlijke handel en/of het uitlichten van bepaalde producten die volledig gecertificeerd zijn zoals Fairtrade bananen.


De data van de supermarkten die inzicht geven in het aandeel on-pack Topkeurmerken laten zien dat On the Way to PlanetProof, Rainforest Alliance en Beter Leven 2 en 3 sterren de grootste Topkeurmerken zijn. De aandelen van on-pack Topkeurmerken van EKO en Demeter, Sustainable Rice Platform en Climate Activator zijn het kleinste. Dit geldt voor de totale voedselomzet als de huismerkvoedselomzet, al zijn er wel verschillen in aandelen. Het Topkeurmerk EU Biologisch scoort heel hoog bij de biologische supermarkten Ekoplaza en Odin. Bij de andere supermarkten is dit percentage beperkt.


Albert Heijn heeft minder producten met het On the Way to PlanetProof Topkeurmerk in het assortiment dan andere supermarkten. De reden hiervoor is dat de supermarktorganisatie in 2017 een nieuw certificatieschema gestart is; ‘Beter voor Natuur & Boer’. Vooralsnog gebruikt alleen Albert Heijn dit on-pack logo en geeft de supermarkt aan dat het aandeel 11,14% was in de totale voedselomzet en 19,09% van de huismerkvoedselomzet in 2024. Het schema is sinds maart 2023 overgegaan in een stichting en daarmee ook opengesteld voor andere partijen met de ambitie om hier een Topkeurmerk van te maken.


Voor de supermarkten Nettorama, Poiesz en Vomar is nog geen informatie beschikbaar over het aandeel on-pack Topkeurmerken van de totale (huismerk)voedselomzet.


De Nederlandse consument heeft in 2024 circa 14 % besteed aan duurzaam voedsel met een Topkeurmerk in alle supermarkten inclusief supermarkten die niet meegenomen zijn in dit dashboard. (Logatcheva en Herceglic, 2025 Monitor Duurzaam Voedsel 2023(externe link)). Landelijk is Rainforest Alliance het grootste Topkeurmerk in supermarkten, gevolgd door On the Way to PlanetProof en Biologisch.

VISwijzer

VISwijzer

Supermarkt Visproducten 'oranje' of 'rood' op de Viswijzer Toelichting vissoorten
Albert Heijn Ja
Koolvis (MSC gecertificeerd) en makreel (aangesloten bij een Fishery Improvement Project (FIP) van NAPA) NAPA is de opmars naar certificering. Besluit is geen nieuwe contracten meer aan te gaan voor makreel, bestaande contracten worden uitgediend als zij niet stop gezet kunnen worden
ALDI Ja Europese sprot, Atlantische makreel, Europese ansjovis, Penaeïde garnalen, blauwe zwemkrab en Indische inktvis
Boon Ja Makreel. Dit i.v.m. verplichte afname gedurende looptijd contract
DekaMarkt Ja Makreel, Paling
Dirk Ja Makreel. Besluit is geen nieuwe contracten meer aan te gaan, bestaande contracten worden uitgediend als zij niet stop gezet kunnen worden
Ekoplaza Ja Makreel. Besluit is geen nieuwe contracten meer aan te gaan, bestaande contracten worden uitgediend als zij niet stop gezet kunnen worden
Hoogvliet Ja Makreel. Besluit is geen nieuwe contracten meer aan te gaan, bestaande contracten worden uitgediend als zij niet stop gezet kunnen worden
Jumbo Ja Jumbo verkoopt een aantal soorten die oranje of rood scoren op De Viswijzer, maar deze soorten zijn gecertificeerd met een relevant keurmerk of zitten in een zogenaamd Fish Improvement Plan (FIP)
Lidl Ja Atlantische Zalm, Garnaal, Dorade, Kabeljauw, Pangasius, Alaska Koolvis en Makreel (strategie wordt bepaald)
Nettorama Data niet beschikbaar
Odin Ja Makreel (traject ingezet om de aanvoer van makreel MSC te certificeren)
Picnic Ja Makreel, Paling, Zalm, Kabeljauw, Pangasius. Picnic heeft momenteel geen vis inkoopbeleid
PLUS Ja Makreel. Besluit is geen nieuwe contracten meer aan te gaan, bestaande contracten worden uitgediend als zij niet stop gezet kunnen worden
Poeisz Data niet beschikbaar
SPAR Ja Makreel en Paling
Vomar Data niet beschikbaar

Naast het inzicht in de prestaties van de supermarkten op het aandeel Topkeurmerken, biedt deze pagina ook inzicht in de resultaten van de VISwijzer. Als een visproduct geen keurmerk heeft, betekent dit niet per definitie dat dit geen duurzame keuze is. Groen op de VISwijzer(externe link) geeft aan dat vis, schaal- en schelpdieren duurzaam worden gevangen of gekweekt met stabiele visbestanden en minimale schade aan het mariene ecosysteem. Alle supermarkten die data hebben aangeleverd geven aan dat zij nog vis verkopen die oranje of rood scoren op de Viswijzer. In veel gevallen gaat dit (uitsluitend) om makreel, waarvan de beoordeling is veranderd van ‘groen’ naar ‘oranje’ (sinds 2023) naar ‘rood’ (april 2025). De meeste supermarkten hebben aangegeven dat zij hebben besloten na aflopende contracten geen nieuwe contracten meer aan te gaan en/of trajecten voor MSC makreel ingezet hebben.

Voor de supermarkten Nettorama, Poiesz en Vomar is nog geen informatie beschikbaar over visproducten die ‘oranje’ of ‘rood’ scoren op de Viswijzer.