Transport groenten- en fruitketen

De keuze voor een transportmethode is van invloed op de klimaatimpact. Luchttransport heeft een hogere klimaatimpact dan water- en wegtransport. Supermarkten doen in toenemende mate toezeggingen om over te gaan naar een duurzamere manier van transport. Voornamelijk als het gaat om onbewerkte en minimaal bewerkte groenten en fruitproducten.

Lucht en wegtransport groenten en fruit

De grafieken op deze pagina zijn visueel gepresenteerd en zijn niet goed leesbaar met screenreaders.
Grafiek wordt geladen...

1 De percentages zijn gebaseerd op onbewerkte groenten en fruit en berekend als aandeel van de omzet
2 Percentages zijn berekend op basis van netto-omzet

De tabel geeft het percentage van het verkochte volume onbewerkte en minimaal bewerkte (zoals gesneden en voorverpakte – zie NOVA-classificatie groep 1) groenten en fruit in kg voor luchttransport weer. Stuksartikelen zijn omgerekend naar kg met aannames vanuit eigen praktijk van supermarkten om een totaal volume te kunnen berekenen.

Supermarkten werken verder aan het terugdringen van luchtvervoer in de groenten en fruitsector

Een aantal supermarkten hebben toegezegd geen luchttransport meer te gebruiken voor het vervoeren van (onbewerkte) groenten en fruit als bessen, bonen, asperge(tips), sugarsnaps en peultjes. Dit heeft vooralsnog vooral invloed op de herkomst van deze producten. Een voorbeeld: tot voor kort werden sperziebonen, sugarsnaps en peultjes vooral uit Kenia geïmporteerd via luchttransport; nu komen deze producten naar Nederland vaker per schip uit Zimbabwe en uit landen in Zuid-Amerika die dichtbij een zeehaven liggen om de transporttijd zo kort als mogelijk te houden.


De meeste transportbewegingen voor groenten en fruit vinden plaats over de weg. Het percentage van het verkochte volume groenten en fruit voor wegtransport ligt minimaal op 70%. Het aandeel watertransport ligt voor de meeste supermarkten rond de 25% en is daarmee al aanzienlijk lager. Het volumeaandeel van groenten en fruit dat in 2024 per lucht wordt vervoerd, varieert van (net boven) de 1% (SPAR en ALDI) tot nihil. Ekoplaza, Lidl, Odin en Vomar hebben aangegeven helemaal geen gebruik te maken van luchtvervoer voor onbewerkte en minimaal bewerkte groenten en fruit. Albert Heijn heeft aangegeven geen luchttransport meer te gebruiken voor onbewerkte en ongesneden groenten en fruit. Er wordt nog een klein deel gesneden fruit via de lucht vervoerd. Bij de andere supermarkten ligt het volumeaandeel onbewerkte en minimaal bewerkte groenten en fruit dat via de lucht wordt getransporteerd lager dan 0,5%. Voor alle supermarkten geldt dat zij werken aan het verder terugdringen van luchtvervoer in de keten.


Voor Poiesz en Jumbo is geen informatie beschikbaar over de doelstellingen en het gebruik van de diverse transportmethoden voor het vervoeren van onbewerkte en minimaal bewerkte groenten en fruit.